توضیح شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب درباره فهرست دور دوم انتخابات مصر سطح آماده‌باش را در شمال سینا افزایش می‌دهد گروسی با امیرعبداللهیان در تهران دیدار کرد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) نیچروان بارزانی با رهبر انقلاب دیدار کرد مصر: گذرگاه رفح برای تردد مسافران بسته نشده است دفتر اطلاع‌رسانی فلسطین از قصد دشمن برای حمله به رفح خبر داد فرانسه با حمله به رفح مخالفت کرد اسلامی: اراده رسیدن به تولید ۲۰هزار مگاوات برق اتمی تا سال ۱۴۲۰ را داریم سردار ایزدی: پدافند غیرعامل در مسیر رو به رشدی قرار گرفته است رئیس انجمن هسته‌ای ایران: تولید ۲۰ هزار مگاوات برق اتمی را دنبال می‌کنیم رئیسی در دیدار با بارزانی: عراق و اقلیم کردستان مانع استفاده از خاک این منطقه علیه ایران شوند رئیس سازمان انرژی اتمی: آماده مشارکت و همکاری‌های علمی با کشور‌های دیگر هستیم گروسی وارد تهران شد گزینه‌های اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟ امیرعبداللهیان با نیچروان بارزانی دیدار کرد حضور سفیر عربستان در تهران در کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای اصفهان + فیلم شکوه یک انقلاب و تغییر دنیا اطلاع‌رسانی صادقانه باعث افزایش تعداد رأی‌دهندگان شده است دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی الکترونیکی برگزار نمی‌شود+ فیلم رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران حج: جمهوری اسلامی در پشتیبانی از فلسطین منتظر کسی نماند و نمی‌ماند | حج امسال، حج برائت است
سرخط خبرها

نگاهی به ابعاد تحریک کننده رزمایش مشترک آمریکا و ۶۰ کشور در منطقه

  • کد خبر: ۹۸۳۸۹
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
نگاهی به ابعاد تحریک کننده رزمایش مشترک آمریکا و ۶۰ کشور در منطقه
روز چهارشنبه هم زمان با ورود وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بحرین، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه رژیم اشغالگر قدس برای نخستین بار همراه با عربستان سعودی و عمان در یک رزمایش بزرگ دریایی شرکت می‌کند. رژیم صهیونیستی، عربستان، عمان، امارات و بحرین از جمله ۶۰ کشوری هستند که در این رزمایش بزرگ دریایی به فرماندهی آمریکا مشارکت دارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ فرماندهی تروریست‌های سنتکام در صفحه توئیتر خود در این زمینه نوشت: «این تمرینات با نام آی ام اکس سی‌ای ۲۲ با مشارکت ۹ هزار نظامی و ۵۰ کشتی از ۶۰ کشور و سازمان بین المللی به مدت ۱۸ روز برگزار می‌شود.»

ابعاد گسترده و تحریک آمیز این رزمایش که قرار است به رهبری آمریکا برگزار شود، نشان می‌دهد که بر خلاف ادعا‌های واشینگتن درباره تلاش برای تحقق صلح و امنیت در منطقه، ظاهرا کاخ سفید همچنان بر مدار اقدامات تنش زا حرکت کرده است و نمی‌خواهد به راهبرد نظامیگری در منطقه خاتمه دهد.

حضور شرارت بار رژیم صهیونیستی

از سویی، مشارکت فعال رژیم اشغالگر قدس در این رزمایش، حاکی از تداوم شرارت‌های این رژیم برای مخدوش کردن امنیت و ثبات در منطقه است و تلاش دارد این گونه وانمود کند که توانسته جای پای محکمی در مرز‌های جنوبی ایران پیدا کند. این حضور و مشارکت فعال صهیونیست‌ها در تحرکات نظامی امنیتی با محوریت ایالات متحده در منطقه غرب آسیا پس از آن شدت گرفت که به موجب تصمیم دولت آمریکا، رژیم صهیونیستی از ابتدای دولت بایدن از حوزه یوروکام (فرماندهی نیرو‌های نظامی آمریکا در اروپا) به حوزه سنتکام (فرماندهی نیرو‌های نظامی آمریکا در خاورمیانه) نقل مکان کرد.

این تغییر در راهبرد نظامی آمریکا در منطقه از ابتدا تاکنون، موجب تشدید رفتار‌های ثبات زدا در منطقه شده که عملیات‌های مشترک سنتکام، تل آویو و ابوظبی طی یک سال گذشته مانند آنچه در ماجرای عملیات سایبری موساد در خلیج فارس رقم خورد، نمونه‌ای از آن است.

فشار به نیرو‌های یمنی

این اتفاقات در حالی در جریان است که رسانه‌های محور عبری-عربی- غربی به صورت مستمر، ایران و محور مقاومت از جمله انصارا... یمن را عامل افزایش تنش در منطقه عنوان می‌کنند.

این رزمایش در زمانی برگزار می‌شود که ائتلاف آمریکایی، صهیونیستی، سعودی و امارات در معرض شکست‌های خفت باری از سوی نیرو‌های مسلح یمن قرار گرفته است؛ نیرو‌هایی که عمق جغرافیایی، اقتصادی و امنیتی کشور‌های متجاوز را که زمانی مدعی تسلط بر صنعا طی چند هفته بودند، تهدید می‌کند. آمریکا بر این گمان است که این رزمایش به مثابه جنگی روانی علیه نیرو‌های مسلح یمن است تا آن‌ها را از هدف قرار دادن عمق عربستان و امارات بازدارد.

بررسی این تحولات نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای آمریکا و برخی کشور‌های منطقه، اراده جدی آن‌ها همچنان تشدید ناامنی و افزایش تنش در منطقه است.

به عنوان مثال، عبور مجدد هواپیمای رئیس رژیم اشغالگر قدس در سفر به امارات از آسمان عربستان و مشارکت ریاض در رزمایشی که این رژیم شرور در آن حضور دارد را می‌توان نشانه‌ای از تعارض میان اظهارات و اقدامات ریاض دانست که مدعی است به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نبوده است و می‌خواهد درباره حل مسائل فیمابین با ایران مذاکره کند.

این رزمایش گسترده در منطقه در حالی برگزار شده است که رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، با انتشار توئیتی ضمن ابراز امیدواری درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات وین طی هفته‌های آینده، از گفتگو و مشورت با شرکای آمریکا در منطقه از جمله «نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن» خبر داده است.

ایالات متحده و کشور‌های عربی منطقه با مواضع تهران درقبال گسترش حضور نظامی بیگانگان به ویژه تحرکات شرورانه تل آویو در منطقه کاملا آگاهی دارند و به خوبی می‌دانند که اقداماتی از این دست، آن هم در میانه مذاکرات وین، به طور قطع از سوی ایران، اقدامی تحریک آمیز و غیرسازنده ارزیابی خواهد شد.

انتقاد‌ها از حضور ریاض در رزمایش

اما حضور عربستان سعودی در رزمایش مشترک نیرو‌های دریایی به رهبری آمریکا و در کنار تل آویو، انتقادات فراوانی را برانگیخته است. این رزمایش همچنین باعث واکنش‌های منفی بسیاری از سوی کاربران عرب زبان در فضای مجازی شده است. بیشترین انتقاد‌های تمسخرآمیز به این موضوع اختصاص داشت که کشور‌های عربی، تل آویو را به عنوان حامی خود برگزیده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->